dinsdag - 26/10/1915

4° schrift, p.312-313
Afbeeldingen

1. In Dranouter wordt een Duits vliegtuig neergeschoten

Het enige Duitse dodelijke slachtoffer van de Duitse luchtmacht die dag in Vlaanderen, was Unteroffizier Otto Gerold, een piloot van Flieger-Abteilung 33, bij Moorsele.

 

 2. communicatieloopgraven

Communicatieloopgraven of verbindingsloopgraven, in het Frans “boyaux”, verbonden de verschillende loopgraven, bvb de gevechtsloopgraaf met de reserveloopgraaf en dan verder naar de tweede lijn. Voor de verbindingsloopgraven er waren, moest men in het duister, dus ’s nachts, naar de lijn optrekken. Nu kon dat ook overdag ongezien.

 

3. houtwerk om er in de loopgraven op te staan

Het gaat om loopplanken als een middel om de voeten in de loopgraven min of meer droog te houden. Later komt er een meer gesofisticeerd systeem met A-frames (een frame in de vorm van omgekeerde hoofdletter A) waarop dan de loopplanken komen te liggen.

 

foto 1: een schematischer weergave van de eerste lijn met de verbindingsloopgraaf (Communication Trench) naar achter.

foto 2: een opgegraven loopplank.

foto 3:Blik op een Britse loopgraaf in 1915.